onsdag 26. desember 2012

Koselig familiejul

Vi har hatt en koselig familiejul. Lille julaften var Svein og jeg og tente lys på Pappas grav hvor besteforeldrene mine også ligger. Treet ble pyntet, de siste gavene pakket inn, og jeg må innrømme jeg var sliten. Julaften jobbet jeg i butikken, men da jeg kom hjem senket julefreden seg. Ribba kom i ovnen, på tv gikk de vante programmene. Snart kom familien min i hus, Aina, Steinar og Mamma. Julemiddagen smakte, med barndommens forrett (butterdeigskjell med fløtepudding, hvit saus og reker) og selvsagt svineribba med tilbehør etterpå. Dessert og kaker orker vi aldri før lengre ut på kvelden.


Gaveåpningen gikk rolig for seg, og tror de fleste var glad for det de fikk. I fjor ble det ikke tatt familiebilde foran juletreet, det var Pappas siste jul her hjemme. Så selv om vi var trøtte, fikk vi rigget oss til i tre generasjoner foran juletreet i år. Så har Mamma julekortbildet klart til neste år...

1. juledag er alltid en rolig dag, og vi sto sent opp. Julekoldtbordet smakte som det alltid gjør, og i dag skal vi spise kalde og varme julematrester. Mamma har overnattet her hjemme siden Julaften, og jeg tror hun har sovet ekstra godt i Andreas sin seng. Det blir i alle fall sen frokost i dag også....

I morgen er det jobb for meg igjen. Mens jeg jobber skal resten av familien ut i skogen på skitur, hvor det flotte vinterværet skal nytes, før mildværet vissnok kommer til helga. 

Nå skal romjulsfreden nytes, strikketøyet skal hentes fram, og jeg skal forsøke å skyve vekk tanken på hverdagen som snart er i gang igjen. Nyt romjula, du også!

Ingen kommentarer: