lørdag 8. september 2012

Sort heklekjole i Tine Solheim-design

Da vi var på ferie i Naxos hadde jeg med meg den sorte heklekjolen i Tine Solheim-design. Ermene og siste montering gjensto, og det ble gjort på stranda. Det kom en del bort og kikket, og de syntes det var et flott heklearbeid, og kanskje litt uvanlig å ha med på stranda...

 

For å få best mulig bilder fotograferte jeg den en tidlig morgenstund på Georgios-stranda, da det var godt lys og lite folk. Kjolen er heklet i sort Vipe, og oppskriften finner du i Tine Solheim for Dale Garn, hefte nr 260. Noen rettinger og tilpasninger har jeg gjort underveis for at den skulle bli best mulig til meg og min smak.


Overdelen valgte jeg å hekle i minste størrelse. Jeg la til noen omganger med dobbeltstaver og nettingmønster nedenfor livet før skjørtet begynte. Ermene forandret jeg så de ble mest mulig lik modellbildet. Dvs jeg heklet "full" heklelapp som på livet, og fikk da en rapport ekstra med kanten nederst. Dette gjorde ermene tilsvarende videre nederst.

 

Langs utringningen heklet jeg en omg med 3 staver og dobbeltstav-kant, og jeg droppet snøringen. Dermed ble det en utringning som gir plass til et smykke. Likte den sånn. Helt øverst mot skulderen la jeg til noen omganger med nettmønster, så ermåpningen ble vid nok. Dette for å kompensere for at jeg valgte minste str.


Livet var omtrent uforandret, og det ble stort nok til meg i minste str. Nydelige lapper, tre stk, utgjør livstykket.

 

Her ser man tydelig de vide ermene, og de ekstra omgangene i feltet mellom liv og skjørt. Jeg gjorde også en endring i vidden på skjørtet, ved at jeg la ut et par ekstra mønsterrapporter. Mønsteret på skjørtet er lett å endre både i lengden og bredden ved å øke antall rapporter.





For å få kjolen så lang som jeg ønsket la jeg til en rappor ekstra i lengden. Kanskje kunne jeg ha hatt en til, dvs fire rapporter hvis jeg ikke hadde de ekstra omg over hoftene. Men, når kjolen er tatt i bruk synes jeg kanskje den kunne tålt å være litt kortere, så hvis kjolen blir heklet en annen gang holder nok tre rapporter i lengden, og jeg kunne ha kuttet ut ekstra omg over hoftene. (Jeg er 165 cm...)


Ble veldig fornøyd med kjolen. Litt i varmeste laget en sommerdag, men fin på en sommerkveld når det kan bli småkjølig. I går hadde jeg den på meg i begravelse til en håndarbeidsvenn, og har tatt den i bruk i butikken. Er fornøyd med sort som fargevalg, og det er slett ikke utenkelig at jeg hekler den i en annen farge en annen gang. Spesielt nå når jeg har notert opp de tilpasningene jeg har valgt å gjøre.


Til slutt: Merk at Dale har lagt ut en rettet versjon av oppskriften på nettsiden sin. Kan være lurt å sjekke det ut. Fortsatt er det småfeil, men det bør man finne ut av.

4 kommentarer:

hisae sa...

Nydelig kjole, denne kan du være stolt av:)

Bea sa...

Så gøy å få se denne fine kjolen!
Man kan se at den er heklet og tilpasset kroppen som skulle bære den, sitter som et skudd! Virkelig flott.
Vennlig hilsen
Beate

Unknown sa...

Super flot kjole - og jeg er VILD med ærmerne :)

Hilsen Pia

KathrineBM sa...

Jeg er snart ferdig med min hvite kjole :) Takk for gode tips!! Kjolen er lekker til deg!